Jawa 356A elektronik

Ingen gnista? Inget Ljus?
KevPartridge
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 20, 2019 10:03 pm
Ort: Norrköping

Jawa 356A elektronik

Inlägg av KevPartridge »

Hej!

Mitt första inlägg här, så jag kör en kort introduktion! Kör en Jawa 356A sedan förra året som gick fantastiskt när jag bytt ut de igensmutsade bränslekranarna. Efter att ha förstört motorn genom att antingen blandat oljan i bensinen för dåligt eller misstagit fyrtaktsolja för tvåtaktsolja, fick jag byta till en motor jag köpte av Holger S! Den nya motorn är monterad och fungerar, men det verkar som jag dragit åt skruvarna för löst när jag gjort tändinställningen, för nu efter ett tiotal mil så startar inte motorn längre och jag hittar inget annat än tändtiden som skulle kunna vara fel. Förgasaren är ren och jag får gnista på båda tändstiften. Batteriet tycks inte heller ladda som det ska, men jag har inte ännu dubbelkollat så att kolen är korrekt monterade - Än så länge har jag klarat mig med att ladda batteriet i väggen mellan turerna.

Har någon något bra tips på hur jag smidigast kan göra en brytarspetsinställning? Vill verkligen få igång cykeln innan skidsäsongen!
Gäller en cykel med 6v system och 180 graders montering på kolvarna. Som ni antagligen märker på mitt språk är jag inte duktig på motorer, men jag försöker lära mig meka i takt med att jag behöver det, så jag uppskattar svar som är skrivna så att även en idiot skulle kunna förstå dem.

Mvh Kev!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 356A elektronik

Inlägg av Andercz »

Ok, Jag känner Holger mycket väl, och jag skulle inte tro att han skulle släppa ifrån sig en motor som inte fungerar perfekt.
Eftersom du säger att motorn har en 180-graders vevaxel, förstår jag det som att Holger har byggt om vevaxeln från att från början ha varit en 360-graders vevaxel. Med en 180-graders vevaxel går en kolv upp medan den andra går ner, och de tänder en i taget när de är längst upp i sin cylinder.
Jag förutsätter alltså att du har en tändplatta med två brytare och två kondensatorer.

För att ställa tändningen, behöver du ett instrument för att se när kolvarna står i sin Övre Dödpunkt (ÖD) , och även för att kunna ställa in korrekt FÖD (= Före Övre Dödpunkten) som är positionen där gnistan skall inträffa.
Detta instrumentet kan vara en spik eller penna eller en sticka, eller ett specialverktyg för att hitta ÖD och FÖD på en motor.
Får man plats under tanken kan man använda ett skjutmått med djupanslag.
10003951.jpg
10003951.jpg (4.96 KiB) Visad 21490 gånger

Om vi tar en pinne, ha en penna till hands för att rita ett par streck på pinnen.
* Plocka ur tändstiften och vrid motorn medurs tills du med pinnen i den högra cylinderns tändstiftshål märker att du kommit till ÖD, det är då den precis skall till att vända och gå nedåt igen. Vrid lite försiktigt fram och tillbaka, så du är säker på att den är vid ÖD.
** Rita ett streck på pinnen, som du lätt kan läsa av mot något fast föremål på topplocket. I denna positionen skall du ställa gapet mellan de övre brytarna. 0,4 mm. Lossa skruven markerad med ett RÖTT A .Använd ett bladmått.
*** Tag upp pinnen och rita ett nytt streck 3,2 mm OVANFÖR det första strecket.
**** Stoppa tillbaka pinnen, och vrid försiktigt tillbaka motorn, alltså moturs, tills du har det nya, övre, strecket i linje med ditt märke. Detta är läget där brytarna skall precis till att öppna. Om detta inte går att få till riktigt, riktigt, skall du justera detta med att vrida brytarens bottenplatta. Lossa i så fall de två skruvarna markerade med A. Du kan knacka försiktigt på en liten utstående hake på bottenplattan, just intill den övre brytaren..

*När den högra sidan är klar, vrid motorn så att vänstra kolven kommer upp i ÖD-läge, och ställ gapet på de Undre brytarna. Om du behöver justera, lossa skruven markerad med ett BLÅTT B.
** Backa igen, så att den vänstra kolven kommer till FÖD-läget, använd din mätsticka.
*** Du kan behöva skjuta den Halvmåneformade BOTTENPLATTAN som den undre brytaren sitter på åt någon sida, lossa i så fall de två skruvarna makerade med B.
Inställning av tändning, brytare JAWA 354, 360 mm.jpg
Om du har en original JAWA 554 motor, med bara en brytare, får vi ta om det från början, det är lite enklare...
Vi hörs

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 356A elektronik

Inlägg av Andercz »

Hej igen Kevin, jag förstår att du håller på att installera ett VAPE?
Om du vill koppla in det utan batteri, bör man koppla loss eller i alla fall isolera de gamla kablarna man inte kommer att använda. Det gäller speciellt kabeln från terminal 15. på tändningslåset.
Detta är för att undvika att det kan uppstå kortslutningar lite här och var.
Men ge dig inte till att riva ut alla kablar, låt dem ligga kvar i kablaget, men isolera.
Jag har markerat de som bör isoleras med ett rött streck.
MONARK-JAWA + VAPE kopplingsschema UTAN BATTERI.jpg

Glöm inte att installera en säkring! 10 eller 15 Ampere. Använd gärna en modern säkring i en modern säkringshållare, så är det lättare att hitta en ny..

Vi hörs!
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
KevPartridge
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 20, 2019 10:03 pm
Ort: Norrköping

Re: Jawa 356A elektronik

Inlägg av KevPartridge »

Jag tog den enkla vägen ut och beställde mig ett 12v vape system!

Vape hårdvaran är monterad, samt 12v lampor och en dödarknapp på styret. Försöker klura ut elen nu!

Edit: Tog emot Senaste svaret med kopplingsschemat, ska försöka mig på att färdigställa allt imorgon! Återkommer om hur det gått!

Mvh!
KevPartridge
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 20, 2019 10:03 pm
Ort: Norrköping

Re: Jawa 356A elektronik

Inlägg av KevPartridge »

Uppdatering:
Vape installerat och den går nu kanonbra på båda cylindrarna!
När jag installerat det tänkte jag kicka tre gånger löst med full choke innan jag sparkade på riktigt för att få igång den, som jag lärt mig att man ska göra, men den gick igång på den första av de lösa sparkarna - Jag är superimponerad.

Jättestort tack till Anders som hjälpt mig förstå mig på installationen.

Nästa projekt blir en hållare till jeepdunken, så jag kan ha med mig blandad bensin eller olja!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 356A elektronik

Inlägg av Andercz »

Grattis!!
Jag tror detta blir din bästa julklapp till dig själv. :mrgreen:

Om du bor i en del av landet som ännu inte fått något vinterväder, är det ju fritt fram att provköra ett par mil!
GOD JUL!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar