6v batteri har laddats till 12v?

Ingen gnista? Inget Ljus?
ElvisTingberg
Inlägg: 9
Blev medlem: tor mar 26, 2020 9:52 am

6v batteri har laddats till 12v?

Inlägg av ElvisTingberg »

Tjena, tänkte precis ladda mitt batteri till hojen, ett 6v batteri alltså. Råkade stå med tändningen på för länge så den laddade ur sig. Jag struntade i de då och nu 2-3 veckor efter när jag tänkte ladda batteriet så säger laddaren att det är 12-13 volt laddat i det.
Jag kopplade av laddaren direkt och väntar nu på svar.

Batteriet är från biltema och ca 1-2 månader gammalt. https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-r ... 2000029825
Laddaren ska vara kompatibelt med 6-12-24 volt, en VAS 5900 laddare min far drog hem för några år sedan

Så min fråga är om detta är normalt, om jag ska försöka ladda det med mc och bara stå och kicka eller något helt annat?

Och ifall det spelar roll så är alla lampor 6v och jord är kopplat på ramen.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 6v batteri har laddats till 12v?

Inlägg av Andercz »

Du säger inte vilken mc det handlar om.
Jag trodde inte ett 6 Voltbatteri kunde ta emot 12 Volt utan att skadas, varje cell är ju på 2 Volt, ett 6Voltbatteri har tre celler, ett 12volt har 6 , och ett 24Volt 12 celler..
Är det en 6Volt- maskin skall det vara ett 6 Volt batteri anslutet.
Sedan finns det maskiner med både Plus till ramen och Minus . Men du måste veta hur din mc skall ha det kopplat. Hela elsystemet måste ha samma polaritet. Med batteriet anslutet på fel sätt kan det bli svårt att starta..
Man kan byta polaritet, se tips under "Mektips".

Sedan måste du ha ett laddat batteri för att kunna starta. Du kan inte ladda batteriet genom att kicka, det blir för lågt varvtal för att ladda.
Batteriet måste kunna ge 4 Ampere för att det skall bildas gnista.
Generatorn laddar batteriet - batteriet ger ström till tändspolen, i den ordningen går det. Utan batteri att ge de 4 Amperen innan motorn har startat, kommer du inte en meter.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ElvisTingberg
Inlägg: 9
Blev medlem: tor mar 26, 2020 9:52 am

Re: 6v batteri har laddats till 12v?

Inlägg av ElvisTingberg »

Tack för svaret.
Det handlar om min CZ 476 igen. Nu kanske jag skulle behöva en riktig 6v laddare, för nu i efterhand så kan jag tänka mig att det kan vara fel på laddaren jag har. Jag vet att det gamla batteriet jag hade var konstigt för att när jag laddade de så stod de att de laddat till 14 volt, sedan kopplade jag av och tillslut kopplade på igen då det stod 6v. Så kan lika gärna vara fel på laddaren. Jag vet att min hoj är minus till ramen, har tittat hur allt är kopplat osv.
Och okej, återigen tack för svaret
Skriv svar