Grattis, Jonas!
Jovisst, batteriet skall kopplas med
PLUS till RAMEN. Batteriet måste vara på minst 4AH, helst mer än så, säg 6-7 Ah.
Tändstift skulle jag rekommendera NGK BP7HS, eller BP6HS. B7HS eller B6HS går också bra.
Det är mycket som kan hända när en motor står stilla i långa tider. Kanske hade den något fel redan när den ställdes undan?
För att kunna kolla att allt är rätt kopplat, här är ett kopplingsschema.
Känner du till hur
tändningslåset fungerar?
Med batteriet korrekt kopplat, skall LADDLAMPAN lysa när du trycker ner nyckeln i låset. Gör den det?
Med Batteri och Tändningslås fungerande, kan du söka igenom hela elsystemet. Fungerar allt? Lampor? Tuta? Bromsljus?
Är
SÄKRINGEN på plats?
Det kan finnas oxid lite överallt. Man kan få lossa kablar, rensa och sätta tillbaka.. Det kan ta lite tid. En sprayburk med "EL-spray", anti-oxidspray, kan vara bra att ha till hands.
Jag skall se om jag har en handbok jag kan skicka dig..
Det är mycket viktigt att ha
färsk BENSIN i tanken. Gammal bensin tappar mycket energi, bara över vintern. Blanda i 4% tvåtaktsolja.
Det kan vara en god idé att rengöra förgasaren, och kontrollera att bensinkranen är fri. Du skall få 2 dl genom kranen på en minut. Är det mindre, kolla efter skräp i kran och kanske inne i tanken.
Jag tror du har lite att pyssla med nu,
hör av dig när du har kommit en liten bit, eller om inget fortfarande fungerar
Andercz