Kickaxel till 579- motorn

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Kickaxel till 579- motorn

Inlägg av JawaMax »

Då på mina båda 579- motorer kickaxlarna är dåliga, frågade jag först Rudolf Saxegaard, men han hade inga och dessutom kunde han inte sälja till Sverige längre. Jag hade kollat i e- handeln, men inte hittat passande. Fick dock ett tips och enligt det passar axlar från vissa civila Jawa på 579:an. Jag hittade en axel för Perak för ca 30€ hos Motoren och den ska passa även 579 enligt dem. Nu väntar jag med spänning på leverans.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kickaxel till 579- motorn

Inlägg av Andercz »

Det är alltid problem med att hitta rätt kickaxel till 579...
Det är ett par mått som är viktiga och som du måste kolla innan du lägger på locket.
Jag har inte tillgång till mitt arkiv just nu, men återkommer om ett par dagar..

Jag gillar www.motoren.sk, men när det gäller ISDT- maskiner, är de inte alltid att lita på. Man måste veta vad man letar efter. Jag beställde nyligen ett par 14 T kedjehjul, som Motoren listade att de passar till 579, 553 och 554. Det stod inget om storlek eller vilken kedja de passar till.
När jag fick dem i handen var det kedjehjul till en tunnare kedja, 428, medan alla ISDT och militära hojar använder 520 kedja. Jag påtalade att det var fel storlek, och de svarade att man i Tjeckien hade enats om att inte lagerhålla 520 kedjor och kedjehjul.
Så kan det gå...
Ut och leta igen..

För övrigt håller jag Motoren för en av de bästa handlarna.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Re: Kickaxel till 579- motorn

Inlägg av JawaMax »

Jag beställde 579- kickaxel från just Motoren. Tycks vara väldigt likt min gamla, förutom att det är en skåra runt om på den nya mitt i splinesen. Har dock inte hunnit montera ännu. Behöver få svetshjälp för segmentet. Det verkar vara samma axel som på Perak- motorerna om jag minns modellnamnet rätt. Lite förvånande med tanke på att 579:an kom på 60- talet och den andra motorn tillverkades till mitten av 50- talet, vill jag minnas att det var. Axeln kostade knappt 30€, vilket känns jämförelsevis förmånligt.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kickaxel till 579- motorn

Inlägg av Andercz »

När du svetsar på kicksegmentet, kugghjulet, se till att oljehålet kommer rätt, och att du vänder segmentet rätt.
Kicksegment orientering &  dräneringshål.jpg
Behöver du slipa/ fila lite för att få på segmentet, gör det i etapper och prova ofta. SLIPA ALDRIG PÅ AXELN!

Det är lite lustigt att en PERAK-kick skulle passa
Jag har tre olika kickar hemma, en typ passar en blir helt stum.

Tricket är att få kuggkransen/ Segmentet att ligga i nivå med kugghjulet bakom kopplingskorgen. Då skall det fortfarande vara lite fjädring kvar i fjädern på växelaxeln, och det måste finnas utrymme kvar så att du inte puttar in axeln när du lägger på kåpan. Det är ibland väldigt pilligt att få till det.
Jag har fått veta att det fanns flera olika kickaxlar i omlopp.. redan tidigare.
Här är lite av det jag har hemma:
Tre olika kickaxlar, jag har hittat.jpg
När du fått kick och segment att passa med kugghjulet, ta dig tid att passa ihop kicken med den nya kickaxeln. Du får slipa/ fila med en trekantsfil, nålfil i kickens splines. SLIPA INTE PÅ AXELNSSPLINES, den är härdad. Tag god tid på dig, om du bara bankar ihop dem kan du lätt förstöra kicken splines, de bryts lätt.

Se till att kicken är väl spänd på axeln, det är en glappande kick som förstör det mesta.

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar