Hej,
Har i dagarna blivit ägare till en CZ 476 med chassienr.4761008707 och det kan vara kul,men den största delen av motorn ligger isärplockad i en låda.Vad jag behöver först är en verkstadshandbok och en hel del reservdelar,kan någon annan som haft samma utmaning tillhandahålla lite tips?Mottages tacksamt./Mats
CZ 476 i delar
Re: CZ 476 i delar
Grattis!
Vilken årsmodell är det? Med Posilube eller utan? En tidig med den "bakvända" tanken eller en senare med den mer fyrkantiga?
Du bör skaffa dig en reservdelslista och en verkstadshandbok.
Här finns en del, i alla fall reservdelsboken går att ladda ner. Den är visserligen på tjeckiska, men bilderna och reservdelsnummren är på svenska...
http://www.jawagallery.net/?page=clanky/prirucky
Det är viktigt att kunna specificera vilka delar du letar efter, nummer underlättar.
En verkstadshandbok finns titt och tätt på engelska eBay, Hayne´s gjorde en bra på modellen. Annars kan du hitta en hos http://www.jawa.nl. Kanske till och med Rudolf Saxegaard har en bok, i så fall till ett riktigt bra pris. Du hittar hans adress i en massa inlägg här på sidan, speciellt i reservdelsavdelningen. Han har säkert några reservdelar också i sitt digra förråd.
Du kan ladda ner en engelsk verkstadshandbok för 5$ på
http://www.scribd.com/doc/23365597/CZ-1 ... hop-manual
Delar till CZ är lite svårare att hitta, Det har av någon anledning inte startats någon större efterproduktion av reservdelar till CZ, inte alls som till JAWA. Somliga delar som kopplingslameller och förgasare är samma som till JAWA, men de flesta motordelar är specifikt CZ. Slitdelar som lager och packboxar däremot är ju standarddetaljer du hittar hos din lokale maskinvaruhandlare.
Höjlunds Auto i Danmark har en hel massa delar, speciellt till CZ från tidigt 70-tal.
http://www.hoejlunds-auto.dk/jawa.htm
firma@hoejlunds-auto.dk
Telefon: 0045 55 81 75 82
http://www.motoren.sk har en del prylar, lisom en del andra tjeckiska och slovakiska reservdelshandlare.
http://www.fichtlkramek.cz/pokec2/, till exempel; klicka på .. . ČEZETA 125 / 175 .. .
Även http://www.motodilyeshop.cz/ kan vara värt en titt.
Och ha ett öga på eBay...modellen var populär och ganska vanlig i England.
Lycka till!
Andercz
Vilken årsmodell är det? Med Posilube eller utan? En tidig med den "bakvända" tanken eller en senare med den mer fyrkantiga?
Du bör skaffa dig en reservdelslista och en verkstadshandbok.
Här finns en del, i alla fall reservdelsboken går att ladda ner. Den är visserligen på tjeckiska, men bilderna och reservdelsnummren är på svenska...
http://www.jawagallery.net/?page=clanky/prirucky
Det är viktigt att kunna specificera vilka delar du letar efter, nummer underlättar.
En verkstadshandbok finns titt och tätt på engelska eBay, Hayne´s gjorde en bra på modellen. Annars kan du hitta en hos http://www.jawa.nl. Kanske till och med Rudolf Saxegaard har en bok, i så fall till ett riktigt bra pris. Du hittar hans adress i en massa inlägg här på sidan, speciellt i reservdelsavdelningen. Han har säkert några reservdelar också i sitt digra förråd.
Du kan ladda ner en engelsk verkstadshandbok för 5$ på
http://www.scribd.com/doc/23365597/CZ-1 ... hop-manual
Delar till CZ är lite svårare att hitta, Det har av någon anledning inte startats någon större efterproduktion av reservdelar till CZ, inte alls som till JAWA. Somliga delar som kopplingslameller och förgasare är samma som till JAWA, men de flesta motordelar är specifikt CZ. Slitdelar som lager och packboxar däremot är ju standarddetaljer du hittar hos din lokale maskinvaruhandlare.
Höjlunds Auto i Danmark har en hel massa delar, speciellt till CZ från tidigt 70-tal.
http://www.hoejlunds-auto.dk/jawa.htm
firma@hoejlunds-auto.dk
Telefon: 0045 55 81 75 82
http://www.motoren.sk har en del prylar, lisom en del andra tjeckiska och slovakiska reservdelshandlare.
http://www.fichtlkramek.cz/pokec2/, till exempel; klicka på .. . ČEZETA 125 / 175 .. .
Även http://www.motodilyeshop.cz/ kan vara värt en titt.
Och ha ett öga på eBay...modellen var populär och ganska vanlig i England.
Lycka till!
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: CZ 476 i delar
Enl.reg.bevis ska det vara en -71:a.Färg gul.Separat oljetank.Den är enbart i delar,så hur den ser ut vet jag inte.Vad jag vet är att den har skurit på vevstakens storända, lagring saknas, axel hårt sliten.Nu en fråga: Hur starta denna manick,då det inte finns någon utgående axel att montera en "kick"? //Mats
Re: CZ 476 i delar
OK,
som på alla andra JAWA och CZ, nästan, förutom de allra tidigaste och på de flesta tävlingsmodellerna, fungerar växelspaken även som kick.
I horisontalt läge är den växelpedal; Trycker du pedalen innåt samtidigt som du drar den uppåt/bakåt märker du att axel åker in och så stannar den i upprätt läge - nu fungerar den som kick!
Ett populärt trick - låt kompisarna gissa hur man startar den.
Allt detta förklaras i dina handböcker. Som du ser i dina lådor med delar och på bilden från reservdelsboken här, är kick-/ växelaxeln delad i två och kan skjutas in ett hack. En fjäder, 10. , ser till att den skjuter ut igen efter att man kickat. Du kommer på tricket när du väl kommer så långt i renoveringen.
Vevaxeln verkar vara det som blir svårt och dyrt att fixa. Det är ju ett proffsjobb. Hör med http://www.stigsmotormekaniska.se/ om du inte hittar någon i din närhet. Stig är omvittnat en av de bästa i Sverige, och han tar inte några rövarpriser. Kolla med Höjlunds om han har en kolv + ringar, vevstake, lager, och kanske en vevtapp, det underlättar för den som skall serva veven.
Alternativt har flera av de tjeckiska, och slovakiska, firmorna även verkstäder som tar hand om just vevaxlar. Hör med dem, Motoren t.ex., hur mycket det skulle kosta. Du får räkna med portot i båda riktningarna också. Ett e-mail på engelska funkar bra.
Om du behöver borra upp cylindern, kolla på din kolv vilken storlek den har nu. Skaffa en ny kolv innan du lämnar den till borrning, det är enklast att anpassa borrningen efter kolven. På toppen av kolven finns instansat storlek - 1, 2, 3, 4, anger överdimension. Finns ingen sådan siffra är kolven av original standardstorlek.
Vi hörs
Andercz
som på alla andra JAWA och CZ, nästan, förutom de allra tidigaste och på de flesta tävlingsmodellerna, fungerar växelspaken även som kick.
I horisontalt läge är den växelpedal; Trycker du pedalen innåt samtidigt som du drar den uppåt/bakåt märker du att axel åker in och så stannar den i upprätt läge - nu fungerar den som kick!
Ett populärt trick - låt kompisarna gissa hur man startar den.
Allt detta förklaras i dina handböcker. Som du ser i dina lådor med delar och på bilden från reservdelsboken här, är kick-/ växelaxeln delad i två och kan skjutas in ett hack. En fjäder, 10. , ser till att den skjuter ut igen efter att man kickat. Du kommer på tricket när du väl kommer så långt i renoveringen.
Vevaxeln verkar vara det som blir svårt och dyrt att fixa. Det är ju ett proffsjobb. Hör med http://www.stigsmotormekaniska.se/ om du inte hittar någon i din närhet. Stig är omvittnat en av de bästa i Sverige, och han tar inte några rövarpriser. Kolla med Höjlunds om han har en kolv + ringar, vevstake, lager, och kanske en vevtapp, det underlättar för den som skall serva veven.
Alternativt har flera av de tjeckiska, och slovakiska, firmorna även verkstäder som tar hand om just vevaxlar. Hör med dem, Motoren t.ex., hur mycket det skulle kosta. Du får räkna med portot i båda riktningarna också. Ett e-mail på engelska funkar bra.
Om du behöver borra upp cylindern, kolla på din kolv vilken storlek den har nu. Skaffa en ny kolv innan du lämnar den till borrning, det är enklast att anpassa borrningen efter kolven. På toppen av kolven finns instansat storlek - 1, 2, 3, 4, anger överdimension. Finns ingen sådan siffra är kolven av original standardstorlek.
Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: CZ 476 i delar
Tack tills vidare Andercz.//Mats