Tappad gnista på ena cylindern. MC 355 A

Ingen gnista? Inget Ljus?
Användarvisningsbild
skatan
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jun 01, 2013 11:48 am
Ort: Åre

Tappad gnista på ena cylindern. MC 355 A

Inlägg av skatan »

Hej,

jag är nybliven Jawaägare, en militär men numera civil jawa mc 355A och också nybliven klubbmedlem. Hittills har jag klarat mig rätt bra med någon förgasarrengörning, omlödning av flottören och en punka på framdäcket, men nu verkar det som om motorcykeln har ett systematiskt fel.

Kör jag en stund så börjar den gå ojämnare och sedan ger gnistan på vänstra cylindern upp. Byter jag stift startar den igen men jag kommer inte så långt, i bra sammanhang några mil men med lite otur bara ett par kilometer och sen börjar det hacka och sen är jag gnistlös.

Hur ska jag tänka?

Jag åker 6 volt och plusjord. Och NGK Bp 7 HS.

Mvh

Martin
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1053
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tappad gnista på ena cylindern. MC 355 A

Inlägg av Andercz »

Martin, kul att du hittat hit, mindre kul att du har stött på problem.
För att ringa in roten till problemen, är det alltid och endast Vänstersidan som tappar gnistan, medan höger cylinder tappert försöker kämpa vidare?
När du byter tändstift, byter du på båda cylindrarna, eller bare det vänstra som tappat gnistan?

Har du skiftat tändkablarna mellan cylindrarna, vänster på höger tändstift och tvärt om? Flyttade sig problemet eller är det fortfarande vänstersidan som misständer? Eftersom båda cylindrarna tänder samtidigt, är det helt ofarligt att kasta om tändkablarna.

Flyttar felet efter att du bytt tändkablarna mellan stiften, kan man misstänka att en tändspole har gått till sina fäder, eller kondensatorn, eller båda.

Om felet inte flyttar på sig, utan sitter kvar på samma sida, oavsett om du flyttar om tändspolarna, kan felet vara så enkelt som ett dåligt batteri, ett gammalt batteri som har svårt att hålla laddningen.

Så, mitt första råd är att skaffa ett nytt batteri, innan du börjar byta ut anda komponenter i tändsystemet. Det är ganska vanligt att ett tröttnande batteri ger precis de problem du beskriver, och att det på ett oförklarligt sätt stannar kvar på samma sida, oavsett hur man swappar kablarna mellan tändspolarna. Det blir bara energi kvar till en gnista, och det blir förvånansvärt ofta samma cylinder som får den..

Som åtgärd nummer två skulle jag gå vidare med att byta kondensatorer, och i sista hand tändspolarna. Kolla även tillståndet för brytaren, är den mycket sliten?
Att byta ut tändkablar och tändhattar kan ge ganska oväntat förbättrad tändning. Det skall vara kopparkärna i tändkabeln, inte modern kolkabel. 6Voltsystemet skall ha dämpade tändhattar, jag hittar/mins inte just nu data om hur många Ohm, men titta efter på den gamla tändhatten.

För övrigt är det inte så bra att köra på bara en cylinder någon längre sträcka. Den friska cylindern får för mycket att göra. Måste man halta hem på en cylinder, är det bäst att skruva ut tändstiftet på den döda cylindern, det sparar vevaxeln och dess komponenter.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
skatan
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jun 01, 2013 11:48 am
Ort: Åre

Re: Tappad gnista på ena cylindern. MC 355 A

Inlägg av skatan »

Åhh

Jag tänkte inte på att jag bara kan skifta tändkabel eftersom båda tänder samtidigt! Det ska jag pröva. Men hittills verkar det bara drabba vänstersidan

Vad det gäller batteri hade jag först batteriet som följde med motorcykeln, men det uppträdde jättelustigt för när det fick laddning gick det helt ned sig för att sedan när det fick vila en stund komma tillbaka till livet. Och det oavsett om den fick laddning via generatorn eller laddare hemma. Var man ute och åkte fick man ta en glass och vänta för att kunna komma hem.

Så jag köpte nytt batteri. Och nu vet jag inte om jag gjort ett tokroligt fel, men jag bor inte riktigt så att det finns mc-batterier av 6-voltstyp i grannbutiken så jag tjackade på mig ett 6-volt för larm från Jula. Ett 9A (eller nåt) och 6 volt gelebatteri som egentligen är gjort för larm, men där jag tänkte att det knappast behövdes ett startbatteri som är gjort för snabba urladdningar eftersom batteriet ska driva tändningen och lampor. Tänkte jag fel? Det har funkat bra hittils.

Jag ska byta stift till nya färska och sen ska jag skifta sida på kablarna så får jag ju en tydlig fingervisning. Tack så länge!

mvh
Martin
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1053
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tappad gnista på ena cylindern. MC 355 A

Inlägg av Andercz »

Då väntar vi med spänning på resultatet av dina experiment.

Ett gel-batteri bör fungera alldeles utmärkt, bara det kan ge minst 4Ampere konstant, det är vad tändningen behöver.

I din situation skulle det ju vara bra om du hade kvar den tredje tändspolen, och då snabbt kunde koppla in en frisk tändspole och låta den döda vila. Det samma gäller den tredje kondensatorn som från början satt monterad vid sidan av generatorn.
Har du dem kvar? Både tändspolarna och vipporna sitter under tanken.
Men vad gäller reservtändspolen, brukar jag rekommendera att man kopplar förbi den, om den finns kvar. Vipporna i systemet brukar vara källor till besvär, och det slår mig nu att du kanske behöver kolla dessa också, speciellt då den som styr vänster cylinder. De är trots allt snart 60 år gammla, vipporna, och har suttit ute i vädret hela tiden, de används inte ofta och kan lätt bli fulla av oxid. Eller rost. Koppla förbi dem, men låt dem sitta kvar för utseendets skull.
Men kanske ändå felet inte ligger i vipporna, eftersom ju du kan komma vidare efter att du bytt tändstift..?
Tändspolarnas och vippornas placering MC 255 - mc 355.JPG
Störningar i tändningssystemet.JPG
Det är mycket med elektriskan, som Strindberg sa..

Vi hörs snart igen

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
skatan
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jun 01, 2013 11:48 am
Ort: Åre

Re: Tappad gnista på ena cylindern. MC 355 A

Inlägg av skatan »

Nej ingen tredje tändspole och inga vippor på min maskin. De verkar redan vara bortrationaliserade. Hur det är med den där andra grejen vet jag inte. Måste jag in till generatorn då? Där var jag igår men någon extra pryl (fan jag tappade just nu namnet på grejen) tänkte jag inte på. Dock hade jag inte ögonen öppna på den fronten.

I morse hade motorcykeln stått och självläkt. Typiskt när man ska felsöka! Nu efter lunch hoppade dock gnistan bort igen och då ser jag att problemet byter cylinder om jag byter placering på tändstiftskablarna. Fast även den cylindern som försvinner får någon form av gnista för lättar jag lite på tändstiftshatten så hoppar det gnista mellan hatten och tändstiftet. Ibland tycker jag det verkar som om det sker i några sekunder och sen slutar det och sedan återkommer gnistan. Stiften som sitter i nu har gått några mil. 10 kanske? Jag ska köpa ett par spraknya och sen pröva igen med hela flödeschemat. Och kolla med den lokala HD-butiken om han inte har tändkabel och hattar. Var hittar jag hur dämpad den ska vara? (verkstadshandboken va?)

För övrigt tycker jag min mc blöder olja eller vad man ska säga. Snorar svart ur avgasrör. Har det med den dåliga tändningen att göra eller ska jag justera lite förgasare på något sätt. Jag blandar verkligen inte för lite olja i soppan i varje fall. Kan jag spela med olika temperatur på stiften så det brinner lite bättre?

Tack för hjälpen så länge! Internet från sin bästa sida...

Mvh
Martin
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1053
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tappad gnista på ena cylindern. MC 355 A

Inlägg av Andercz »

OK, när du ändå skall till HD-butiken, kolla om de har NGK BP6 HS, annars skall den funka fint med de BP7HS du redan använder. Skaffa ett par, 2 stycken alltså, kondensatorer.
De uppför sig precis sådär när de börjar längta efter avlösning, kommer och går.. Bara det går att få fast dem spelar det inte någon roll hur de ser ut eller vilket värde de har, de kan aldrig bli för stora.. men kanske för små.., då kan man lägga aluminiumfolie imellan som nödlösning..

Båda Kondenstorerna är ju kopplade till den gemensamma brytaren, men om en är sämre än den andra kan den suga åt sig av den friska och snabbt slita ut även den. Byt båda samtidigt. Varnig bör här utfärdas för att det numera säljs mycket komponenter som tillverkats i ostasien, med låg eller ingen kvalitetskontroll, men billigt, och som kan vara trasiga redan från fabriken..

Du kan ju höra efter också om de kan hitta ett par 6Volt tändspolar. Annars finns bra och rimligt dyra även att hitta hos http://www.bikeparts.se/produkter/trium ... s-typ.html

Kolla i Verkstadshandboken hur du ställer in förgasaren. En rengöring är aldrig fel innan du ställer in den.
Är luftfiltret OK? Inte täppt?

Oljeinblandning kan lätt bli en religiös diskussion.. Jag använder den bästa syntetiska oljan jag har råd med, och blandar den 2,25 - 2.75%, max 3%. Halvsyntetiskt menar jag är bara oljebolagens sätt att mjölka de tveksamma på pengar. Det anges aldrig hur stor del som är syntetisk, men oljan blir mycket dyrare. Helsyntetisk däremot vet ( :? ) man är bara det..
Andra har andra recept och övertygelser, de flesta verkar fungera, det ryker lite olika bara...
Även ren mineralolja har utvecklats sedan 50-talet.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
skatan
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jun 01, 2013 11:48 am
Ort: Åre

Re: Tappad gnista på ena cylindern. MC 355 A

Inlägg av skatan »

Men tre kondensatorer har jag. Min lokala bilhandlare hade fyra gamla dammiga kondensatorer liggande. Dock inte fyra likadana... Nå, jag ska prova att byta och så ser jag vad som händer. Eller kommer den ena att sabba den andra då kanske?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1053
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tappad gnista på ena cylindern. MC 355 A

Inlägg av Andercz »

Byt en i taget. Börja med den som är kopplad till den tändspole som inte vill vara med och leka. Funkar den inte, pröva med nästa "nya" kondensator. De kan bli dåliga av ålder och lagring.. Dessutom är mycket av de nya, sprillans nytillverkade, av dålig kvalitet från fabrik...
Pröva även den tredje, reservkondensatorn, som har suttit och väntat på sin tur i 50 år nu.., Men den kanske har dött på sin post..

Förresten, har du prövat med att byta matarkablarna mellan tändspolarna? De kablar som kommer från var sin kondensator till vardera tändspole, alltså. Om den förut "döda" spolen vaknar till liv, är det ganska säkert att det var just kondensatorn som var boven, är den fortfarande död, kan det tyda på att det är tändspolen som har gått.
Så, för att verkligen kolla att de nya kondensatorerna är OK, koppla även in dem på den friska sidan, då vet du om de är friska.

Hoppas att det löser sig!

Glad Missommar! :P

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
skatan
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jun 01, 2013 11:48 am
Ort: Åre

Re: Tappad gnista på ena cylindern. MC 355 A

Inlägg av skatan »

Äh jag såg sill och jorgubbstårta genom fönstret vilket stressade mig lite så jag bytte båda de inkopplade spolarna direkt. Jag fick förlänga någon kabel och jag tog de största kondensatorerna jag hittade. För övrigt måste det väl redan ha varit bytt till reserven va om det var den som satt på utsidan av generatorn?

Nå, eftersom gästerna skulle komma klockan 18 fick jag hålla mig med 20 min provkörning med finskjortan under mc-jackan (de andra herrarna luktade after shave och jag luktade tvåtakt...) men det blev 400 höjdmeter hårdkörning och undrar om inte felet är åtgärdat!

Jag ska byta tändkablar rätt snart tror jag men annars blir det mer provkörning nu!

Tack för hjälpen så länge!
Skriv svar