Finns det någon som har en engelsk instruktion till Vape brytarlösa tändsystem? Eller kanske någon som är kunnig på det Tjeckiska språket och kan översätta kablarnas färger?
M.v.h
Anders
Vape
Re: Vape
Anders,
om du tittar under "Mektips" här på sidan, hittar du ett par svenskspråkiga kopplingsscheman för installation av VAPE. De visar visserligen installation på en JAWA PERAK, men är i princip giltig även för din JAWA 559.
Enda skillnaden är väl att på Perak saknas anslutning för laddlampan, den röd/gröna kabeln från regulatorn, eftersom Perak ju har en Amperemätare. På din 559 bör laddlampan kunna kopplas in, men jag har för mig att det bara fungerar om det är ett 12Voltsystem du har.
De två svarta kablarna från VAPE till Regulatorn ger växelström, och det spelar alltså ingen roll vilken som ansluts till 1 eller 4 på regulatorn.
Notera att det skall vara ett växlande relä, om du tänker använda ett relä för att reglera på - av.
I vila, utan ström, skall reläet kortsluta den tunna blå kabeln från tändspolen till jord/ram.
Du kan välja att installera en eller två säkringar i systemet. Använder du bara en, bör batteriet och regularorn sitta på samma sida om säkringen.
OBS!!
Om du har en VAPE med en dubbel tändspole, måste du ansluta den utgång som inte används till jord/ram. Annars bränner du tändspolen!
Du behöver antagligen slipa ner styrstiftet på vevaxeln, det är för långt för spåret i VAPE´s Rotor.
Se till att du har en riktig avdragare till VAPE-rotorn. Den skruvas in i mitten på rotorn. Om du använder klo-avdragare eller andra verktyg kommer du att dra sönder den. Det är en standard avdragare för många mopeder mm, finns för under hundringen hos Lelles t.ex. artikel nr 35-42 för 79 KR. Gängan är 27 x 1,25.
Hör av dig om det uppstår problem eller oklarheter
Jag kanske skall snickra ihop ett schema för JAWA 559, eller encylindrig JAWA i största allmänhet...
Lycka till
Andercz
om du tittar under "Mektips" här på sidan, hittar du ett par svenskspråkiga kopplingsscheman för installation av VAPE. De visar visserligen installation på en JAWA PERAK, men är i princip giltig även för din JAWA 559.
Enda skillnaden är väl att på Perak saknas anslutning för laddlampan, den röd/gröna kabeln från regulatorn, eftersom Perak ju har en Amperemätare. På din 559 bör laddlampan kunna kopplas in, men jag har för mig att det bara fungerar om det är ett 12Voltsystem du har.
De två svarta kablarna från VAPE till Regulatorn ger växelström, och det spelar alltså ingen roll vilken som ansluts till 1 eller 4 på regulatorn.
Notera att det skall vara ett växlande relä, om du tänker använda ett relä för att reglera på - av.
I vila, utan ström, skall reläet kortsluta den tunna blå kabeln från tändspolen till jord/ram.
Du kan välja att installera en eller två säkringar i systemet. Använder du bara en, bör batteriet och regularorn sitta på samma sida om säkringen.
OBS!!
Om du har en VAPE med en dubbel tändspole, måste du ansluta den utgång som inte används till jord/ram. Annars bränner du tändspolen!
Du behöver antagligen slipa ner styrstiftet på vevaxeln, det är för långt för spåret i VAPE´s Rotor.
Se till att du har en riktig avdragare till VAPE-rotorn. Den skruvas in i mitten på rotorn. Om du använder klo-avdragare eller andra verktyg kommer du att dra sönder den. Det är en standard avdragare för många mopeder mm, finns för under hundringen hos Lelles t.ex. artikel nr 35-42 för 79 KR. Gängan är 27 x 1,25.
Hör av dig om det uppstår problem eller oklarheter
Jag kanske skall snickra ihop ett schema för JAWA 559, eller encylindrig JAWA i största allmänhet...
Lycka till
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Vape
Monteringen av VAPE gick utan problem och motorn går som aldrig förr men jag har problem med signalen, den låter lite på tomgång men tystnar vid lite högre motorvarv. Kanske en diod för att likrikta strömmen kan funka eftersom jag har tagit bort batteriet.
Anders
Anders
Kör en 559 -65
Drive safe and sober!
Drive safe and sober!
Re: Vape
Jag har från början förutsatt att du installerat ett 12 Vols VAPE system. Det är ju det enda riktigt kloka att göra.
Du har bara likström i systemet, förutom de två svarta som går mellan generatorn och regulatorn. Dessa skall bara gå till regulatorn, ingen annan stans! Efter regulatorn, alltså i kablar till tändningslåset (och batteriet) är det likström.
Även om du inte har ett batteri inkopplat måste regulatorn vara inkopplad. Den dels reglerar strömmen till 12 Volt samt likriktar den. Följ kopplingsschemat noggrannt, annars kan du snabbt förstöra grejerna! Oreglerat kan det bli både 16 och 20 Volt, något kanske lamporna tål en kortare tid, och tutan inte alls.
Tändspolen har sin egen krets och går inte över likriktare/ regulator.
Om du inte har ett batteri och relä för avstängning, skall du ha en DÖDARKNAPP som jordar den blå sladden från tändspolen när du vill stänga av motorn.
Detta visas på ett av de övriga kopplingsschemana, det som heter "Dödarknappmetoden", under "Mektips".
Om du har behållit din gamla 6Volts tuta, brukar den tåla även att drivas av 12 Volt, men den brukar skrika mycket högre.
Om den funkar på tomgång, men tystnar vid högre varv, tror jag du skall kunna justera detta på en skruv på baksidan av tutan. Jag vet inte om du skall skruva medsols eller motsols, du får pröva dig fram. Rent intuitivt skulle jag nog börja med att skruva motsols... Det är ju ett membran i tutan som skall hinna med att svänga fram och tillbaka.
Funkade tutan före installationen av VAPE? Den är rätt kopplad? Matningen kommer från anslutning 51 (eller 30) på tändningslåset - till tutan - från tutan till tutknappen på styret. Tutknappen skall jorda. Kolla med original kopplingsschemat, det stämmer fortfarande, byt bara ut generatorn mot VAPE + REGULATOR och notera att du numera har MINUS TILL JORD.
Lycka till
Andercz
Jag hittar inte något VAPE-schema för JAWA 559 just nu, här är ett för det gamla originalsystemet ...
Du har bara likström i systemet, förutom de två svarta som går mellan generatorn och regulatorn. Dessa skall bara gå till regulatorn, ingen annan stans! Efter regulatorn, alltså i kablar till tändningslåset (och batteriet) är det likström.
Även om du inte har ett batteri inkopplat måste regulatorn vara inkopplad. Den dels reglerar strömmen till 12 Volt samt likriktar den. Följ kopplingsschemat noggrannt, annars kan du snabbt förstöra grejerna! Oreglerat kan det bli både 16 och 20 Volt, något kanske lamporna tål en kortare tid, och tutan inte alls.
Tändspolen har sin egen krets och går inte över likriktare/ regulator.
Om du inte har ett batteri och relä för avstängning, skall du ha en DÖDARKNAPP som jordar den blå sladden från tändspolen när du vill stänga av motorn.
Detta visas på ett av de övriga kopplingsschemana, det som heter "Dödarknappmetoden", under "Mektips".
Om du har behållit din gamla 6Volts tuta, brukar den tåla även att drivas av 12 Volt, men den brukar skrika mycket högre.
Om den funkar på tomgång, men tystnar vid högre varv, tror jag du skall kunna justera detta på en skruv på baksidan av tutan. Jag vet inte om du skall skruva medsols eller motsols, du får pröva dig fram. Rent intuitivt skulle jag nog börja med att skruva motsols... Det är ju ett membran i tutan som skall hinna med att svänga fram och tillbaka.
Funkade tutan före installationen av VAPE? Den är rätt kopplad? Matningen kommer från anslutning 51 (eller 30) på tändningslåset - till tutan - från tutan till tutknappen på styret. Tutknappen skall jorda. Kolla med original kopplingsschemat, det stämmer fortfarande, byt bara ut generatorn mot VAPE + REGULATOR och notera att du numera har MINUS TILL JORD.
Lycka till
Andercz
Jag hittar inte något VAPE-schema för JAWA 559 just nu, här är ett för det gamla originalsystemet ...
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...