Jawa 125cc Sport 473 1966

Ingen gnista? Inget Ljus?
Lajnus
Inlägg: 3
Blev medlem: lör mar 22, 2014 5:01 pm
Ort: Norrköping

Jawa 125cc Sport 473 1966

Inlägg av Lajnus »

Tjena! råkade slänga in den här frågan i gästboken utan att läsa riktigt vad som skulle skrivas där. men här kommer frågan igen.

Jag håller på att montera ihop en Jawa 125 Sport 473 1966 åt en kompis som har haft den i delar sen början av 90-talet.
När han hade fått den så lämnade han in den på lack och kromning men fick aldrig tummen ur r***n för att sätta ihop den igen.

Så det blev alltså min uppgift, jag har kommit en bit nu men fattar inte mycket utav elschemat eftersom det står på tyska och inte ens är samma Jawa modell.
Är det någon som vet hur jag kan få tag på ett elschema?
Och så undrar jag över kåpan som sitter överförgasaren, jag får lixom inte ner den. det känns som att förgasaren ska flyttas ut 3-4mm. Är det en gummipackning eller liknade som ska sitta emellan förgasaren och cylindern?
Tacksam för svar! MVH Linus
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 125cc Sport 473 1966

Inlägg av Andercz »

Vad bra att du hittade hit, vi skall nog hitta svar på alla dina frågor.
Fyll gärna i vart du bor, , i Kontrollpanelen/ Profil. Jag kollade din IP-adress, men du hamnade uppe i Brunflo, där halva Sverige verkar vara bosatta, eller så är det en stor serveranläggning där..

Det är en fin liten motorcykel du har fått förtroendet att bygga ihop.
By the lake.JPG
De flesta av dessa ganska ovanliga maskinerna, CZ 473 Sport, var lackerade vita med randning i guld. Ricktigt läckert.
Även svarta och blå har förekommit, men röda var de mer sällan, om alls...

När man bygger ihop en apparat som man inte riktigt känner till, är ju en reservdelsbok och en Verkstadshandbok två bra verktyg att ha till hands. Jag kan skicka dig dem.

Där, i reservdelsboken, ser du att mellan förgasaren och Motorblocket/ cylindern skall det sitta en papperspackning - en nylonpackning - ytterligare en papperspackning. De blir tillsammans omkring 5 - 7 mm, precis som du misstänkte. Den tjocka nylonpackningen är en värmeisolerande packning, för att hindra att det uppstår ånglås i förgasaren.
Värmeisoleringspackning förgasare.JPG
I verkstadshandboken finns ju även ett kopplingsschema för det elektriska, men här har du ett lite mer lättläst. Eftersom CZ 473 har samma motor som CZ 453, är även elsystemet det samma.
CZ-450[1].jpg
Nu vet jag inte hur mycket motorn är isärskruvad, men skall du in bakom vänster motorkåpa, bör du veta hur du gör med den lite speciella kicken. Den funkar ju även som växelpedal.
Läs här:
http://www.jawaklubben.se/jawaforum/vie ... ?f=7&t=137

För att få växellådan att fungera, måste du även ställa in den automatiska kopplingen, ja du vet kanske om att JAWA och CZ har semi-automatisk växellåda? Detta måste göras i rätt ordning, där du tar in slacket i wiren som det allra sista momentet.
INSTÄLLNING AV KOPPLING.JPG
Automatikapparaten kan skilja något i utförandet, jag tror t.ex. att det inte sitter någon justerskruv för wiren (2.) på din, utan då får du slacka wiren uppe vid kopplingshandtaget, eller lossa nippeln vid armen. Gör allt i rätt ordning så kommer det att funka bra.

Det var lite att börja med.
Hör gärna av dig igen, skicka gärna en bild av projektet.

Jag tror jag har ett par av de där packningarna på hyllan. Hör av dig på e-mail direkt, klicka på "E-post" här i nederkanten.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 125cc Sport 473 1966

Inlägg av Andercz »

Jag skickade Verkstadshandbok och Reservdelsbok, båda på engelska och rikt illustrerade, till dig via http://www.filecentral.se.
Du har fått ett meddelande från dem att du har 4 dagar på dig att ladda ner filerna, sedan tas de bort. Ibland kan det hända att ens anti-SPAM-filter stoppar meddelandet i papperskorgen, så kolla om du har fått det men missat det..

Jag får ett meddelande när du har laddat ner dem, men det har inte kommit ännu..
Hör av dig om du vill ha dem, så skickar jag dem igen.

Jag hittade en bättre beskrivning av kopplingsjusteringen för just "din" maskin, med en mer rättvisande illustration.
Ofta sitter det en wirejustering mitt på kopplingswiren på dessa gamla CZ-maskiner, i stället för en justerskruv nere på kopplingsautomaten.

Håll till godo..
INSTÄLLNING AV KOPPLING CZ 453, 450, 470 m.fl.JPG

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Lajnus
Inlägg: 3
Blev medlem: lör mar 22, 2014 5:01 pm
Ort: Norrköping

Re: Jawa 125cc Sport 473 1966

Inlägg av Lajnus »

Hallå igen!
TAck för alla svaren. Tyvärr så läste jag inte så noga eftersom jag tyckte att kopplingsvajern såg väldigt slapp ut och spände den rejält men det var ju väldigt dumt gjort.
Men jag fick ju en väldigt bra beskrivning så det problemet ska nog lösa sig.
Nu har jag ett annat problem och det är att jag inte får någon gnista alls.. misstänker att det kan vara tändspolen som spökar.
Var kan man få tag i en ny sån? Även knappen till tuta/lyse skulle jag behöva en ny för den är verkligen super glapp.
Och jag funderar även på att köpa motorcykeln utav min kompis för ju mer jag skruvar med den desto mer så tycker jag om den.
Jag har ingen som helst aning om pris. Vet du vad jag skulle kunna lägga för bud på den? han sa att den var min för 10000.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 125cc Sport 473 1966

Inlägg av Andercz »

OK, det var ett tag sedan.. men bra att du inte ger upp. Det gör ju inget att saker tar tid.
Laddade du ner handböckerna jag skickade?
Justera kopplingen enligt instruktionerna innan du går vidare.

Berätta lite mer om vad du har gjort. Har motorn varit isärplockad också? Har du dragit ett nytt elsystem? Har du kollat alla komponenter?
Har du bytt tändstift?

Har motorn legat overksam en längre tid, bör du byta packboxen på vevaxeln, bakom generatorn. Den har med all sannolikhet torkat och fiser ut gasblandning och suger in luft, resultatet blir att även om det finns gnista, finns det inget bränsle att tända..
Det är enkelt att byta den och den är billig.

* Batteriet, på 6 Volt, måste hålla minst 4 Ampere för att det skall bildas gnista, helst mer. Originalbatteriet var på 11 Ah, men dessa är ovanliga numera. Observera att batteriets PLUS skall kopplas till RAMEN.
Är batteriet dåligt laddat eller gammalt, blir det ingen gnista.

* Kolla att kolen i generatorn är OK.

* Kolla att allt är rätt kopplat enligt kopplingsschemat. Notera att Laddlampan skall kopplas mellan 61 på generatorn och 54 på tändningslåset. Kopplas den till ramen, blir det kortslutning = ingen gnista = kanske skadad tändspole.

* Är Säkringen hel? Bra kontakt genom säkringshållaren?

* Vet du hur tändningslåset fungerar? Vet du att det fungerar? Du måste alltså trycka ner tändningsnyckeln för att sätta på tändningen.
Lyser Laddlampan när du trycker ner nyckeln?
0-1-2 Tändningslås funktioner.JPG
* Kolla att alla jordpunkter är OK och verkligen ger kontakt till ramen..

* Byt först kondensatorn, sedan tändspolen om det behövs.
Jag kan kolla om jag har något på hyllan, kanske också en ljusbrytare. Annars finns allt att köpa i Tjeckien eller i Norge. Kolla handlare på LÄNKAR.

* Är brytarna OK?

* Är tändningen rätt ställd?

Det är en fin liten maskin du har händerna på, skicka gärna en bild, priset kanske är OK med tanke på att allt är nymålat och kromat (?). Är randningen bra gjord? Utan sina guldränder blir den nog lite tråkig och "halvfärdig"..
Men jag menar att man inte till fullo kan lägga på lack- och kromkostnader i priset, en byggsats är en byggsats...
Det hade definitivt varit OK pris om även motorn var renoverad, men det verkar den inte vara, som jag tolkar det?
Nu är, eller snarare var den ett stort pussel, som du ju själv har satt ihop.
Försök förhandla ner priset lite, det är ju du som har satt ihop den, en byggsats är inte så värdefull...
Men det är svårt att sitta här långt borta och tycka, utan att ens ha sett maskinen på bild..

Vi hörs snart igen?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Lajnus
Inlägg: 3
Blev medlem: lör mar 22, 2014 5:01 pm
Ort: Norrköping

Re: Jawa 125cc Sport 473 1966

Inlägg av Lajnus »

Hej igen och tack för svaren. Det var ju faktiskt bara att trycka ner nyckeln så fanns gnistan.
Men jag måste nog byta den där packboxen som du pratade om. Måste jag monterna bort koppling och hela rubbet på den sidan utav motorn för att komma åt packboxen?
Ska försöka få hem en ny knapp till ljuset också för att den är superglapp.
Ladd lampan lyser endast efter att jag har kickat 2-3gånger, är det så det ska vara? eller vad kan vara fel annars?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 125cc Sport 473 1966

Inlägg av Andercz »

Såhär skall det vara:
Med nyckel ute ur tändningslåset, eller i yttre läget - Laddlampan lyser inte, ingen gnista.
Laddlampan lyser för att visa/varna att all ström till tändningen tas från batteriet. Det måste ju bli så, så länge motorn inte snurrar och generatorn kan generera någon ström.

Du trycker in nyckeln i inre läget, laddlampan lyser och du kan starta motorn.
När du har startat motorn skall laddlampan slockna, och visar då att allt är normalt, generatorn förser batteriet med ström, och batteriet ger ström till tändningen. Precis som på en bil, där batteriet har till uppgift att förse startmotorn med ström, men sedan bara följer med för att laddas upp till nästa start.
På din CZ får du stå för startmotorn själv, genom att kicka runt motorn tills generatorn tar över strömförsörjningen. OK?

OM laddlampan lyser under färd, med motorn igång, är detta en varning ssignal om att generatorn inte laddar normalt, och att batteriet alltså står för strömmen till tändningen, och att du inte kommer så långt.. bara så långt batteriet håller. Du behöver ett batteri med 4 Ampere för att det skall bildas gnista.

Om laddlampan lyser först efter ett par kickar är något konstigt, men slocknar den sedan när motorn startat?
Det kan vara så enkelt som att lampan sitter löst och skramlar i sin sockel, och får kontakt när cykeln skakar till under dina startförsök. Eller en lös kabel..? Oxid i tändningslåset? Oxid på någon anslutning? Lossa , putsa, återanslut.En liiiten droppe Kopparpasta på anslutningen innan du skruvar ihop igen kan vara bra.
Spraya tändningslåset med kontaktspray, joxa med nyckeln fram och tillbaka, in och ut..

Packboxen jag pratar om sitter bakom generatorn, på höger sida, du behöver inte rota med kopplingen, som sitter under kåpan på Vänster sida.


Har du fått handböckerna jag skickade till dig? Jag skickade Reservdelsbok och Verkstadshandbok, båda på engelska men med många tydliga bilder och tabeller. Dessa är dina allra viktigaste verktyg!

För att byta packbox måste du tillverka en avdragare till generatorns rotor.
ROTORAVDRAGARE_+_detalj SE.JPG
Packbox 20x40x10, CZ 473.jpg
Jag skickar en instruktion till din mailadress, det blir en roman att skriva här, eller sök på "Packbox".

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar