Hej hej
Jag har precis köpt en Jawa till min syrra i Uppsala som ville ha en skön veteranhoj. Blev själv charmad av den idag.
Problemet är att jag nu inte får igång hojjen. Batteriet är slut och är nu på laddning, motorn är nog sur och jag vet inte hur det är med tändstiftet. Är det så att det är lätt att sabba ett tändstift om man försöker springstarta en sur 2-taktare?
Vet ni var man kan få tag i en användarhandbok med skötselanvisningar etc. Jag undrar också vad man ska köpa för tändstift till denna, någon som vet eller var man ska kolla? (Tänkte köpa samma som sitter i, men för säkerhets skull kunde det vara bra att dubbelkolla så det är rätt.)
Tack för all hjälp på förhand!
Hälsningar Erik i Lund
Jawa 470 Sport
Re: Jawa 470 Sport
Kul liten hoj, hoppas din syster uppskattar den.
Tändstift rekommenderar jag NGK B7HS eller NGK BP7 HS.
Är batteriet slut eller har för lite spännig kvar hjälper det inte att försöka springstarta, man blir bara svettig.
Att springstarta bör inte ödelägga tändstiftet, men det blir ju surt.
Har man misslyckats med ett par springstarter och står med ett surt tändstift, kan man skruva ur stiftet och kicka ett par gånger för att pumpa ur all oanvänd gasblandning. Det är smart att alltid ha ett par reservstift i verktygslådan.
Har cykeln stått oanvänd länge? Startade den bra med ett fulladdat batteri? Är batteriet nytt? Har batteriet stått oladdat länge brukar det vara svårt att få det att ta laddning, och bör ersättas av ett nytt. Observera att det skall kopplas med PLUS till RAMEN på din cykel.
Har den stått oanvänd länge, kan packboxen på höger sidas vevaxeltapp, bakom generatorn, torka och spricka. Den läcker då ut gasblandning och in luft, och gör det nästan omöjligt att starta motorn. Lätt avhjälpt med en ny packbox.
En handbok kan du antagligen köpa hos Rudolf Saxegaard i Norge; g-shums@online.no
Telefon: 0047 63858114
Alternativt finner du den hos http://www.jawa.nl
Det är bra att ha en reservdelsbok och en verkstadshandbok förutom användarhandboken. De visar hur delarna sitter inuti, och ger delnummer när man letar delar, och verkstadshandboken ger information om det mesta i fråga om specialverktyg och tillvägagångssätt när man måste reparera något.
Vi hörs
Anders
Märsta
Tändstift rekommenderar jag NGK B7HS eller NGK BP7 HS.
Är batteriet slut eller har för lite spännig kvar hjälper det inte att försöka springstarta, man blir bara svettig.
Att springstarta bör inte ödelägga tändstiftet, men det blir ju surt.
Har man misslyckats med ett par springstarter och står med ett surt tändstift, kan man skruva ur stiftet och kicka ett par gånger för att pumpa ur all oanvänd gasblandning. Det är smart att alltid ha ett par reservstift i verktygslådan.
Har cykeln stått oanvänd länge? Startade den bra med ett fulladdat batteri? Är batteriet nytt? Har batteriet stått oladdat länge brukar det vara svårt att få det att ta laddning, och bör ersättas av ett nytt. Observera att det skall kopplas med PLUS till RAMEN på din cykel.
Har den stått oanvänd länge, kan packboxen på höger sidas vevaxeltapp, bakom generatorn, torka och spricka. Den läcker då ut gasblandning och in luft, och gör det nästan omöjligt att starta motorn. Lätt avhjälpt med en ny packbox.
En handbok kan du antagligen köpa hos Rudolf Saxegaard i Norge; g-shums@online.no
Telefon: 0047 63858114
Alternativt finner du den hos http://www.jawa.nl
Det är bra att ha en reservdelsbok och en verkstadshandbok förutom användarhandboken. De visar hur delarna sitter inuti, och ger delnummer när man letar delar, och verkstadshandboken ger information om det mesta i fråga om specialverktyg och tillvägagångssätt när man måste reparera något.
Vi hörs
Anders
Märsta
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Jawa 470 Sport
Anders glömde nämna en liten detalj.
Om din syster går med i Jawaklubben brukar det automatiskt ge cirka fem hästkrafter extra med det positiva kontaktnät det ger och hon kommer att få ytterligare tips i vår klubbtidning som kommer i brevlådan några gånger per år.
Om din syster går med i Jawaklubben brukar det automatiskt ge cirka fem hästkrafter extra med det positiva kontaktnät det ger och hon kommer att få ytterligare tips i vår klubbtidning som kommer i brevlådan några gånger per år.
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Re: Jawa 470 Sport
Och vad kostar ett medlemskap i
jawaklubben då??
/Anders.
jawaklubben då??
/Anders.
Re: Jawa 470 Sport
Den otroligt låga årsavgiften är endast 150 Kr per kalenderår.
Du kan läsa mer på klubbens hemsida.
http://www.jawaklubben.se/
http://www.jawaklubben.se/om%20klubben/bli%20medlem.htm
Du kan läsa mer på klubbens hemsida.
http://www.jawaklubben.se/
http://www.jawaklubben.se/om%20klubben/bli%20medlem.htm
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se