
Hur tusan identifierar man + elsystem
Hur tusan identifierar man + elsystem
Hej där! Jag har nyligen köpt vad jag tror är en Jawa California - om det nu fanns nå´n med den beteckningen. Det är en 590 4 00124, där det sista också är motornumret, och jag misstänker att den är från c:a 1965-67 nå´nting. Den har stått i 22 år i en lada (trodde aldrig att just jag skulle välsignas med ett "barnfind"
och det gamla regnumret var BUO 505, vilket numera tillhör en Subaru. På trafikverket vet de inget mer och själv vet jag inget mer. Kan någon vänlig själ hjälpa mig identifiera cykeln? Den är f ö i härligt, oskruvat (men påmålat), originalskick och jag tänkte den skulle göra tjänst på sommargrusvägarna mellan badsjöarna! Slutligen: vad är det för system på den? 6 ell 12; bakvänt eller lite modernare? Tacksam för all hjälp i detta!

Re: Hur tusan identifierar man + elsystem
Hej Peter, en snabbkoll på motornumret visar att du antagligen har en 1966 års JAWA 590 Sport, föregångaren till JAWA California. Arkiven är lite röriga här, så en bild skulle vara till stor hjälp.
Elsystemet är ett standard , med batteritändning, 6 Volt, antingen PLUS eller MINUS till jord, båda varianterna förekommer..
För att försäkra dig om att din båge har den polaritet du vill, ja du kan faktiskt välja, det viktiga är att generator och batteri har samma polaritet, kan du följa dessa enkla instruktionerna:
http://jawaklubben.se/mektips/%C3%A4ndr ... ritet.html
Om du stryker en tändspole på kopplingsschemat till 350 California, bör du kunna använda det till din 590. Det utgavs ingen verkstadshandbok till 590, utan bara ett supplement till föregångaren 559/ 360.
Hör gärna av dig igen
Lycka till!
Andercz
Eller så har du ju en JAWA California I, som motornumret kanske tyder på...
JAWA California II kom några år senare, med en hel del förändringar på utseendet, framför allt en ny kantigare tank, men med i stort sett samma motor. Ännu lite senare kom California III med oljepump.
En bild av bågens ID-plåt skulle också vara till hjälp, den sitter på styrhuvudet, och innehåller all data du behöver. Om den sitter kvar..?Elsystemet är ett standard , med batteritändning, 6 Volt, antingen PLUS eller MINUS till jord, båda varianterna förekommer..
För att försäkra dig om att din båge har den polaritet du vill, ja du kan faktiskt välja, det viktiga är att generator och batteri har samma polaritet, kan du följa dessa enkla instruktionerna:
http://jawaklubben.se/mektips/%C3%A4ndr ... ritet.html
Om du stryker en tändspole på kopplingsschemat till 350 California, bör du kunna använda det till din 590. Det utgavs ingen verkstadshandbok till 590, utan bara ett supplement till föregångaren 559/ 360.
Hör gärna av dig igen
Lycka till!
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Hur tusan identifierar man + elsystem
Hej Andercz, och stort tack för bra svar. Jag tror nog att det är en Californian 1 (av sidokåporna att döma), men jag skickar en bild inom ett par da´r. Stort tack så länge!
Re: Hur tusan identifierar man + elsystem
Intressant.
Jag tror inte jag har sett en California I i levande livet. De senare modellerna däremot finns det ett antal i klubben.. Jag tror du har hittat en ganska ovanlig maskin. Första utgåvan av California, och motorn har nummer 000124, alltså nummer 124 i serien... Riktigt tidig. Om den nu kommer att få ett nytt liv som bad-båge och skogsvägs-troll, hoppas jag i alla fall att du tar väl hand om den.
Det vore kul om du inte gjorde så mycket med den, om den bara är hyggligt användbar som den är. Jag är en av dem som gör så lite som möjligt med mina historiska fordon, låter historian finnas synlig så stt säga. Men under skalet är de tipp-topp mekaniskt. Ytan däremot, den får ha sina ärr och bucklor.. , så länge det inte inverkar på säkerhet och körduglighet.
Är lite nyfiken på dina bilder..
Andercz
Jag tror inte jag har sett en California I i levande livet. De senare modellerna däremot finns det ett antal i klubben.. Jag tror du har hittat en ganska ovanlig maskin. Första utgåvan av California, och motorn har nummer 000124, alltså nummer 124 i serien... Riktigt tidig. Om den nu kommer att få ett nytt liv som bad-båge och skogsvägs-troll, hoppas jag i alla fall att du tar väl hand om den.
Det vore kul om du inte gjorde så mycket med den, om den bara är hyggligt användbar som den är. Jag är en av dem som gör så lite som möjligt med mina historiska fordon, låter historian finnas synlig så stt säga. Men under skalet är de tipp-topp mekaniskt. Ytan däremot, den får ha sina ärr och bucklor.. , så länge det inte inverkar på säkerhet och körduglighet.
Är lite nyfiken på dina bilder..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Hur tusan identifierar man + elsystem
Nå, blire nåra bilder, eller...?

Andercz

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Hur tusan identifierar man + elsystem
Hej Anders,
Jag är hemskt ledsen att jag tappade tråden den gången. Det hade sina skäl. Hojen finns dock kvar och mitt intresse likaså - och snart är våren här! Jag lovar också försöka bli lite flitigare med mina nyare, digitala vänner
När jag tittar på bilder och jämför (tack för dem!), tror jag nog att det kan vara just en tidig California. Mycket på den tyder på det (säger jag, som egentligen inte vet ett smack): tank, styre, täckplåtar för batteriet etc. En "sport" är det med all sannolikhet inte. När det gäller renovering, tänker jag precis som Du: här skall inte göras något annat än att få den att gå fint: resten skall vara kvar och patinan skall göra den värdig ett liv på mina skogsvägar mellan badsjöarna. Den har bra mycket rost på fälgarna; färgen är rejält matt/svart och sadeln är omklädd en gång redan. Den senare tänker jag dock försöka göra skinande ny - lite som en stilbrytare gentemot övrig patina. Funderar på något så oortodoxt som ljus mocka. Kanske som att svära i kyrkan, men mot bakgrund av det andra, kan det bli en riktigt höjdare. Egentligen är den ful som stryk i nuläget, men ändå i oväntat bra skick för att ha stått i otätt skjul i över tjugo år. Motorn går ju runt och när den spinner kommer den att vara sååå vacker.
Intressant med nummer och listor. Det vore jättekul om vi kunde få den rätt identifierad! Så fort jag får lite solsken här hemma, skall jag rulla ut den och ta lite bilder.
Allt gott till dig från
/Peter
Jag är hemskt ledsen att jag tappade tråden den gången. Det hade sina skäl. Hojen finns dock kvar och mitt intresse likaså - och snart är våren här! Jag lovar också försöka bli lite flitigare med mina nyare, digitala vänner

När jag tittar på bilder och jämför (tack för dem!), tror jag nog att det kan vara just en tidig California. Mycket på den tyder på det (säger jag, som egentligen inte vet ett smack): tank, styre, täckplåtar för batteriet etc. En "sport" är det med all sannolikhet inte. När det gäller renovering, tänker jag precis som Du: här skall inte göras något annat än att få den att gå fint: resten skall vara kvar och patinan skall göra den värdig ett liv på mina skogsvägar mellan badsjöarna. Den har bra mycket rost på fälgarna; färgen är rejält matt/svart och sadeln är omklädd en gång redan. Den senare tänker jag dock försöka göra skinande ny - lite som en stilbrytare gentemot övrig patina. Funderar på något så oortodoxt som ljus mocka. Kanske som att svära i kyrkan, men mot bakgrund av det andra, kan det bli en riktigt höjdare. Egentligen är den ful som stryk i nuläget, men ändå i oväntat bra skick för att ha stått i otätt skjul i över tjugo år. Motorn går ju runt och när den spinner kommer den att vara sååå vacker.
Intressant med nummer och listor. Det vore jättekul om vi kunde få den rätt identifierad! Så fort jag får lite solsken här hemma, skall jag rulla ut den och ta lite bilder.
Allt gott till dig från
/Peter